Pavlov Institute of Physiology and Herzen University: An overview of collaborative research on children’s speaking skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33910/2687-1270-2022-3-2-169-184

Keywords:

ontolinguistics, Children’s Speech Data Repository, digital archive of children’s speech, bilinguals, MacArthur questionnaire

Abstract

The article is an overview of research projects implemented from 1991 to date in the laboratories of psychophysiology of speech, information technology and mathematical modeling of Pavlov Institute of Physiology (Russian Academy of Sciences) in collaboration with the departments of Herzen University. Joint research mainly explores the development of Russian speaking skills in children: native, bilingual and non-native speakers. The year 1994 saw the first Russian edition of “Speaking Skills of Russian Children: A Sounding Book of Reference” with an audio cassette with the recorded sound material and 2004 witnessed the production of a DVD “Vlada: From 3 Months to 3 Years Old” with the results of a longitudinal observation. All the recordings are part of the Children’s Speech Data Repository and used in contemporary research on children’s speech development. The article provides an overview of works investigating children’s speech in a range of settings. In 2003 the joint research team embarked on the adaptation of MacArthur questionnaire to the Russian-speaking environment. As a result, in 2021 the revised and enlarged adapted edition was published already for the third time. From 2012 to 2014, the joint research efforts resulted in the development of computer programmes “Learn to Listen” and “Audiovisual Glossary” for deaf education and teaching Russian to foreign children. Throughout the years, Pavlov Institute of Physiology have actively participated in the international conference “Issues in Ontolinguistics” hosted by Herzen University.

References

ЛИТЕРАТУРА

Белова, Н. Ю., Ермакова, А. Г., Огородникова, Е. А. и др. (2013) Использование компьютерного тренажера «Учись слушать» для развития слухоречевого восприятия детей с нарушениями слуха и речи в условиях образовательного учреждения. Российская оториноларингология, № 3 (64), с. 15–23.

Галкина, Е. В. (2021) Выражение причинно-следственной связи в ранних высказываниях русскоязычных детей о явлениях физического мира. Acta Linguistica Petropolitana, т. 17, № 2, с. 38–72. https://www.doi.org/10.30842/alp230657371723872

Галкина, Е. В., Краснощекова, С. В. (2019) Особенности освоения грамматических категорий русского языка (род, число, падеж) детьми в норме, в ситуации двуязычия, с диагнозом ОНР и ДЦП. В кн.: Ранняя помощь детям и их семьям. Вопросы сопровождения в образовательном процессе. СПб.: ЛЕМА, с. 72–76.

Галкина, Е. В., Уржумова, Н. Н. (2015) Особенности употребления имен существительных детьми-билингвами в ситуации русско-нидерландского двуязычия. В кн.: Проблемы онтолингвистики — 2014: двуязычие. Материалы международной научной конференции. СПб.: Златоуст, с. 23–29.

Елисеева, М. Б. (2008) Фонетическое и лексическое развитие ребенка раннего возраста. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 172 с.

Елисеева, М. Б., Вершинина, Е. А. (2007) МакАртуровский опросник как источник сведений о речевом развитии ребенка. Логопед, № 6, с. 72–76.

Елисеева, М. Б., Вершинина, Е. А. (2009) Некоторые нормативы речевого развития детей от 18 до 36 месяцев (по материалам МакАртуровского опросника). В кн.: Проблемы онтолингвистики — 2009. Материалы международной конференции. СПб.: Златоуст, с. 22–29.

Елисеева, М. Б., Вершинина, Е. А., Рыскина, В. Л. (2021) МакАртуровский опросник: русская версия. Оценка речевого и коммуникативного развития детей раннего возраста. Нормы развития. Образцы анализа. Комментарии. 3-е изд. Иваново: Листос, 80 с.

Казаковская, В. В. (1999) Вопросно-ответные комплексы в диалоге «взрослый — ребенок» (по материалам фонохрестоматии «Речь русского ребенка»). В кн.: Речевая деятельность в норме и патологии: материалы межотраслевой научно-методической конференции. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, с. 31–35.

Казаковская, В. В. (2006) Вопросно-ответные единства в диалоге «взрослый — ребенок». СПб.: Наука, 456 с.

Книпшильд, М. (1988) Краткое руководство к системе SAP/SONA. В кн.: Бюллетень фонетического фонда русского языка. Т. 1. Л.; Бохум: Ruhr-Univ Bochum Publ., с. 57–66.

Королева, И. В., Огородникова, Е. А., Пак С. П. (2013) Методические подходы к оценке динамики развития процессов слухоречевого восприятия у детей с кохлеарными имплантами. Российская оториноларингология, № 3 (64), с. 75–84.

Краснощекова, С. В., Галкина, Е. В. (2020) История русского языка для иностранцев: конспект лекций. СПб.: ЛЕМА, 179 с.

Кузьмина, Т. В., Огородникова, Е. А., Столярова, Э. И. и др. (2012) К вопросу об использовании комплекса специализированных программ при обучении инофонов русскому языку. В кн.: Проблемы онтолингвистики — 2012. Материалы международной научной конференции. СПб.: Златоуст, с. 605–609.

Кузьмина, Т. В., Огородникова, Е. А., Пак, С. П. и др. (2014) К вопросу о роли визуальных стимулов в формировании русского словаря у детей-инофонов. В кн.: Проблемы онтолингвистики — 2014: двуязычие. Материалы международной научной конференции. СПб.: Златоуст, с. 113–119.

Кузьмина, Т. В. Столярова, Э. И., Цейтлин, С. Н. (1994a) Речь русского ребенка (первый опыт создания звучащей хрестоматии). В кн.: Проблемы детской речи: Материалы межвузовской конференции. СПб.: Образование, с. 69–70.

Кузьмина, Т. В., Столярова, Э. И., Цейтлин, С. Н. (1994b) Речь русского ребенка. Звучащая хрестоматия. СПб.: Бохум, 125 с.

Люблинская, В. В, Столярова, Э. И., Корнев, А. Н. (2004) Сравнительный анализ экспериментальных процедур организации интерактивного диалога между детьми. В кн.: Детская речь как предмет лингвистического исследования: материалы Международной научной конференции. СПб.: Наука, с. 34–36.

Люблинская, В. В., Огородникова, Е. А., Королева, И. В. и др. (2009) Опыт использования компьютера при исследовании и тренировке слухоречевого восприятия у пациентов после кохлеарной имплантации. Речевые технологии, № 1, с. 43–53.

Ляксо, Е. Е., Столярова, Э. И. (2008) Специфика реализации речевых навыков 4–5-летних детей в диалоге со взрослым. Психологический журнал, т. 29, № 3, с. 48–57.

Огородникова, Е. А., Октябрьский, В. П., Пак, С. П. и др. (2014) Использование программных средств для обучения слабослышащих и инофонов. Сенсорные системы, т. 28, № 4, с. 22–30.

Огородникова, Е. А., Столярова, Э. И., Балякова, А. А. и др. (2012) Адаптация методик тренинга слухоречевой функции к задачам освоения русского языка инофонами. В кн.: Шестой междисциплинарный семинар «Анализ разговорной русской речи» (АР3–2012). СПб.: СПИИРАН-СПбГУ, с. 69–73.

Столярова, Э. И. (2001) Опыт лонгитюдного наблюдения за речевым развитием детей до трех лет. В кн.: Ребенок как партнер в диалоге: Труды постоянно действующего cеминара по онтолингвистике. Вып. 2. СПб.: Союз, с. 212–217.

Столярова, Э. И. (2018) Особенности диалога с детьми раннего возраста с синдромом Дауна. В кн.: Проблемы онтолингвистики-2018. Материалы ежегодной международной научной конференции. Иваново: ЛИСТОС, с. 286–291.

Столярова, Э. И., Белова, Н. Ю. (2019) Особенности слухоречевой функции у школьников 5–9 классов с речевыми нарушениями. В кн.: Современная онтолингвистика: проблемы, методы, открытия. Материалы ежегодной международной научной конференции. Иваново: ЛИСТОС, с. 554–560.

Столярова, Э. И., Белова, Н. Ю., Солнушкин, С. Д. и др. (2022) Программный комплекс для коррекционной работы и тестирования детей со слухоречевыми нарушениями. Психолого-педагогические исследования, т. 14, № 1, с. 77–94. https://doi.org/10.17759/psyedu.2022140106

Столярова, Э. И., Жуков, С. Я., Люблинская, В. В. и др. (1998) Цифровой архив образцов детской речи. В кн.: Проблемы детской речи. Доклады Всероссийской научной конференции. Череповец: ЧГУ, с. 79–81.

Столярова, Э. И., Охарева, Н. Г. (2005) Проведение лонгитюдного наблюдения за речевым развитием детей раннего возраста. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 20 с.

Столярова, Э. И., Охарева, Н. Г., Ляксо, Е. Е. (2008) Сравнительный анализ коммуникативно-речевого взаимодействия детей 4–5 лет в диалогах со сверстниками и взрослыми собеседниками. В кн.: Проблемы онтолингвистики-2018. Материалы ежегодной международной научной конференции. Иваново: ЛИСТОС, с. 164–166.

Столярова, Э. И., Шамро, Е. В. (2018) Формирование двигательных и коммуникативных навыков детей раннего возраста с синдромом Дауна. СПб.: ЛЕМА, 101 с.

Столярова, Э. И., Ягунова, Е. В. (2000) Языковое творчество детей раннего возраста. В кн.: Материалы Международной конференции «Ребенок в современном мире. Детство и творчество». СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, с. 143–144.

Чернова, Е. И., Люблинская, В. В., Охарева, Н. Г. (2001) Сегментный анализ речи детей в диалогах со взрослыми. В кн.: Ребенок как партнер в диалоге: Труды постоянно действующего cеминара по онтолингвистике. Вып. 2. СПб.: Союз, с. 201–211.

Цейтлин, С. Н. (2000) Язык и ребенок. Лингвистика детской речи. М.: ВЛАДОС, 239 с.

Ягунова, Е. В., Казаковская, В. В., Чернова, Е. И. (1998) Синтагматическая организация звучащего детского текста. В кн.: Проблемы детской речи. Доклады Всероссийской научной конференции. Череповец: ЧГУ, с. 99–102.

Ягунова, Е. В., Чернова, Е. И., Казаковская, В. В. (1999) Просодические корреляты синтагматической организации звучащего детского текста. В кн.: Речевая деятельность в норме и патологии. Материалы межотраслевой научно-методической конференции. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, с. 49–53.

Gagarina, N., Fichman, S., Galkina, E. et al. (2021) How oral texts are organized in monolingual and heritage Russian: Evidence from six countries. In: S. Armon-Lotem, K. K. Grohmann (eds.). Language impairment in multilingual settings: LITMUS in action across Europe. Amsterdam: John Benjamins Publ., pp. 48–75. http://dx.doi.org/10.1075/tilar.29.02gag

Knipschild, M., Sappok, Ch. (1991) Akustische Zeichenverarbeitung durch SONA und VERSTEU. In: Fortschritte der Akustik-DAGA. Bad Honnet: DGP-GmbH Publ., pp. 1045–1048.

Ogorodnikova, E. A., Koroleva, I. V., Lyublinskaya, V. V et al. (2009) Computer in rehabilitation of patients with cochlear implants. In: Proceedings of 13th International Conference “Speech and Computer—SPECOM’2009”. Saint Petersburg: SPIIRAS Publ., pp. 483–486.

REFERENCES

Belova, N. Yu., Ermakova, A. G., Ogorodnikova, E. A. et al. (2013) Ispol’zovanie komp’yuternogo trenazhera “Uchis’ slushat’ ” dlya razvitiya slukhorechevogo vospriyatiya detej s narusheniyami slukha i rechi v usloviyakh obrazovatel’nogo uchrezhdeniya [Using of a computer-based training simulator “Learn to listen” for the development of auditory perception of children with hearing and speech disorders in education set]. Rossijskaya otorinolaringologiya — Russian Otorhinolaryngology, no. 3 (64), pp. 15–23. (In Russian)

Chernova, E. I., Lyublinskaya, V. V., Okhareva N. G. (2001) Segmentnyj analiz rechi detej v dialogakh so vzroslymi [Segment analysis of children’s speech in dialogue with adults]. In: Rebenok kak partner v dialoge: Trudy postoyanno dejstvuyushchego ceminara po ontolingvistike. Vyp. 2 [Child as a partner in dialogue: Proceedings of a permanent seminar on ontolinguistics. Iss. 2]. Saint Petersburg: Soyuz Publ., pp. 201–211. (In Russian)

Gagarina, N., Fichman, S., Galkina, E. et al. (2021) How oral texts are organized in monolingual and heritage Russian: Evidence from six countries. In: S. Armon-Lotem, K. K. Grohmann (eds.). Language impairment in multilingual settings: LITMUS in action across Europe. Amsterdam: John Benjamins Publ., pp. 48–75. http://dx.doi.org/10.1075/tilar.29.02gag (In English)

Galkina, E. V. (2021) Vyrazhenie prichinno-sledstvennoj svyazi v rannikh vyskazyvaniyakh russkoyazychnykh detej o yavlenijakh fizicheskogo mira [The linguistic expression of causal relationships in early statements by Russian-speaking children about things and physical phenomena]. Acta Linguistica Petropolitana, vol. 17, no. 2, pp. 38–72. https://www.doi.org/10.30842/alp230657371723872 (In Russian)

Galkina, E. V., Krasnoshchekova, S. V. (2019) Osobennosti osvoeniya grammaticheskikh kategorij russkogo yazyka (rod, chislo, padezh) det’mi v norme, v situatsii dvuyazychiya, s diagnozom ONR i DTSP [Features of the development of grammatical categories of the Russian language (genus, number, case) by children are normal, in a situation of bilingualism, with a diagnosis of general underdevelopment of speech and cerebral palsy]. In: Rannyaya pomoshch’ detyam i ikh sem’yam. Voprosy soprovozhdeniya v obrazovatel’nom protsesse [Early assistance to children and their families. Issues of support in the educational process]. Saint Petersburg: LEMA Publ., pp. 72–76. (In Russian)

Galkina, E. V., Urzhumova, N. N. (2015) Osobennosti upotrebleniya imen sushchestvitel’nykh det’mi-bilingvami v situatsii russko-niderlandskogo dvuyazychiya [Specific usage of nouns by bilingual children in a Russian-Dutch bilingual situation]. In: Problemy ontolingvistiki—2014: dvuyazychie. Materialy mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii [Problems of Ontolinguistics—2014: Bilingualism. Proceedings of the International Scientific Conference]. Saint Petersburg: Zlatoust Publ., pp. 23–29. (In Russian)

Eliseeva, M. B. (2008) Foneticheskoe i leksicheskoe razvitie rebenka rannego vozrasta [Phonetic and lexical development of a young child]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University Publ., 172 p. (In Russian)

Eliseeva, M. B., Vershinina, E. A. (2007) MakArturovskij oprosnik kak istochnik svedenij o rechevom razvitii rebenka [MacArthur Questionnaire as a source of information about the speech development of the child]. Logoped, no. 6, pp. 72–76. (In Russian)

Eliseeva, M. B., Vershinina, E. A. (2009) Nekotorye normativy rechevogo razvitiya detej ot 18 do 36 mesyatsev (po materialam MakArturovskogo oprosnika) [Some norms of language development of children from 18 to 36 months (according to the materials of the MacArtur questionnaire)]. In: Problemy ontolingvistiki–2009. Materialy mezhdunarodnoj konferentsii [Problems of Ontolinguistics–2009. International Conference Proceedings]. Saint Petersburg: Zlatoust Publ., pp. 22–29. (In Russian)

Eliseeva, M. B., Vershinina, E. A., Ryskina, V. L. (2021) MakArturovskij oprosnik: russkaya versiya. Otsenka rechevogo i kommunikativnogo razvitiya detej rannego vozrasta. Normy razvitiya. Obraztsy analiza. Kommentarii [MacArthur questionnaire: Russian version. Evaluation of early childhood speech and communication development. Development norms. Analysis samples. Comments]. 3rd ed. Ivanovo: Listos Publ., 80 p. (In Russian)

Kazakovskaya, V. V. (1999) Voprosno-otvetnye kompleksy v dialoge “vzroslyj-rebenok” (po materialam fonokhrestomatii “Rech’ russkogo rebenka”) [Question-response complexes in the adult-child dialogue (based on the materials of the phonochrestomy “Speech of the Russian Child”)]. In: Rechevaya deyatel’nost’ v norme i patologii. Materialy mezhotraslevoj nauchno-metodicheskoj konferentsii [Speech activity in normal and pathology. Proceedings of the Intersectoral scientific and methodological conference]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University Publ., pp. 31–35. (In Russian)

Kazakovskaya, V. V. (2006) Voprosno-otvetnye edinstva v dialoge “vzroslyj—rebenok” [Question-and-answer unities in adult-child dialogue]. Saint Petersburg: Nauka Publ., 456 p. (In Russian)

Knipshild, M. (1988) Kratkoe rukovodstvo k sisteme SAP/SONA [SAP/SONA Quick Start Guide]. In: Byulleten’ foneticheskogo fonda russkogo yazyka [Bulletin of the phonetic fund of the Russian language]. Vol. 1. Leningrad; Bokhum: Ruhr-Univ Bochum Publ., pp. 59–66. (In Russian)

Knipschild, M., Sappok, Ch. (1991) Akustische Zeichenverarbeitung durch SONA und VERSTEU [Acoustic character processing by SONA and VERSTEU]. In: Fortschritte der Akustik-DAGA [Progress of the acoustic DAGA]. Bad Honnet: DGP-GmbH Publ., pp. 1045–1048. (In German)

Koroleva, I. V., Ogorodnikova, E. A., Pak, S. P. et al. (2013) Metodicheskie podkhody k otsenke dinamiki razvitiya protsessov slukhorechevogo vospriyatiya u detei s kokhlearnimi implantami [Methodological approaches to assessing the dynamics of the development of processes of auditory perception in children with cochlear implants]. Rossiiskaya otorinolaringologiya — Russian Otorhinolaryngology, no. 3 (64), pp. 75–84. (In Russian)

Krasnoshchekova, S. V., Galkina, E. V. (2020) Istoriya russkogo yazyka dlya inostrantsev: konspekt lektsij [History of the Russian language for foreigners: Lecture summary]. Saint Petersburg: LEMA Publ., 179 p. (In Russian)

Kuz’mina, T. V., Ogorodnikova, E. A., Stolyarova, E. I. et al. (2012) K voprosu ob ispol’zovanii kompleksa spetsializirovannykh programm pri obuchenii inofonov russkomu yazyku [On the issue of using a set of specialized programs when teaching inophones in the Russian language]. In: Problemy ontolingvistiki—2012. Materialy. mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii [Problems of Ontolinguistics—2012. Materials of the International Scientific Conference]. Saint Petersburg: Zlatoust Publ., pp. 605–609. (In Russian)

Kuz’mina, T. V., Ogorodnikova, E. A., Pak, S. P. et al. (2014) K voprosu o roli vizual’nykh stimulov v formirovanii russkogo slovarya u detej-inofonov [To the question of the role of visual stimuli in the formation of the Russian dictionary in children-inophones]. In: Problemy ontolingvistiki–2014: dvuyazychie. Materialy mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii [Problems of Ontolinguistics—2014: Bilingualism. Proceedings of the International Scientific Conference]. Saint Petersburg: Zlatoust Publ., pp. 113–119. (In Russian)

Kuz’mina, T. V. Stolyarova, E. I., Tsejtlin, S. N. (1994a) Rech’ russkogo rebenka (pervyj opyt sozdanyja zvuchashchej khrestomatii) [The speech of a Russian child (the first experience of creating a sounding textbook)]. In: Problemy detskoj rechi: Materialy Rossijskoj mezhvuzovskoj konferentsii [Problems of Children’s Speech: Proceedings of the Russian Intercollegiate Conference]. Saint Petersburg: Obrazovanie Publ., pp. 69–70. (In Russian)

Kuz’mina, T. V., Stolyarova, E. I., Tsejtlin, S. N. (1994b) Rech’ russkogo rebenka. Zvuchashchaya khrestomatiya [Speech of a Russian child. Sounding Textbook]. Saint Petersburg: Bokhum Publ., 125 p. (In Russian)

Lyakso, E. E., Stolyarova, E. I. (2008) Spetsifika realizatsii rechevykh navykov 4–5-letnikh detej v dialoge so vzroslym [The characteristics of 4–5 years olds speech skills manifestation in dialogues with adult]. Psikhologicheskij zhurnal — Psychological Journal, vol. 29, no. 3, pp. 48–57. (In Russian)

Lyublinskaya, V. V., Ogorodnikova, E. A., Koroleva, I. V. et al. (2009) Opyt ispol’zovaniya komp’yutera pri issledovanii i trenirovke slukhorechevogo vospriyatiya u patsientov posle kokhlearnoj implantatsii [Experience of using a computer in the study and training of auditory perception in patients after cochlear implantation]. Rechevye tekhnologii — Speech Technology, no. 1, pp. 43–53. (In Russian)

Lyublinskaya, V. V, Stolyarova, E. I., Kornev, A. N. (2004) Sravnitel’nyj analiz eksperimental’nykh protsedur organizatsii interaktivnogo dialoga mezhdu det’mi [Comparative analysis of experimental procedures for organizing interactive dialogue between children]. In: Detskaya rech’ kak predmet lingvisticheskogo issledovaniya: materialy Mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii [Child language as the object of linguistic researches: Proceedings of the International scientific conference]. Saint Petersburg: Nauka Publ., pp. 34–36. (In Russian)

Ogorodnikova, E. A., Koroleva, I. V., Lyublinskaya, V. V et al. (2009) Computer in rehabilitation of patients with cochlear implants. In: Proceedings of 13th International Conference “Speech and Computer—SPECOM’2009”. Saint Petersburg: SPIIRAS Publ., pp. 483–486. (In English)

Ogorodnikova, E. A., Oktyabrsky, V. P., Pak, S. P. et al. (2014) Ispol’zovanie programmnykh sredstv dlya obucheniya slaboslyshashchikh i inofonov [Assistance software units for subjects with impaired hearing and non-native speakers of Russian education]. Sensornye sistemy — Sensory Systems, vol. 28, no. 4, pp. 22–30. (In Russian)

Ogorodnikova, E. A., Stolyarova, E. I., Balyakova, A. A. et al. (2012) Adaptatsiya metodik treninga sluhorechevoj funktsii k zadacham osvoeniya russkogo yazyka inofonami [Adaptation of training methods for auditory speech function to the tasks of mastering the Russian language by inophones]. In: Shestoj mezhdistsiplinarnyj seminar “Analiz razgovornoj russkoj rechi” (AR3—2012) [Sixth interdisciplinary seminar “Analysis of colloquial Russian speech” (AR3–2012)]. Saint Petersburg: SPIIRAN-SPbGU Publ., pp. 69–73. (In Russian)

Stolyarova, E. I. (2001) Opyt longityudnogo nablyudeniya za rechevym razvitiem detej do trekh let [Experience of longitudinal observation of speech development of children under three years of age]. In: Rebenok kak partner v dialoge: Trudy postoyanno dejstvuyushchego ceminara po ontolingvistike. Vyp. 2 [Child as a partner in dialogue: Proceedings of a permanent seminar on ontolinguistics. Iss. 2]. Saint Petersburg: Soyuz Publ., pp. 212–217. (In Russian)

Stolyarova, E. I. (2018) Osobennosti dialoga s det’mi rannego vozrasta s sindromom Dauna [Features of dialogue with young children with Down syndrome]. In: Problemy ontolingvistiki-2018. Materialy ezhegodnoj mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii [Problems of Ontolinguistics-2018. Proceedings of the Annual International Scientific Conference]. Ivanovo: LISTOS Publ., pp. 286–291. (In Russian)

Stolyarova, E. I., Belova, N. Yu. (2019) Osobennosti slukhorechevoj funktsii u shkol’nikov 5–9 klassov s rechevymi narusheniyami [Features of auditory speech function in schoolchildren in grades 5–9 with speech disorders]. In: Sovremennaya ontolingvistika: problemy, metody, otkrytiya. Materialy ezhegodnoj mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii [Modern ontolinguistics: Problems, methods, discoveries. Proceedings of the International Conference]. Ivanovo: LISTOS Publ., pp. 554–560. (In Russian)

Stolyarova, E. I., Belova, N. Yu., Solnushkin, S. D. et al. (2022) Programmnyj kompleks dlya korrektsionnoj raboty i testirovaniya detej so slukhorechevymi narusheniyami [Software package for special teaching and testing of children with hearing and speech impairments]. Psikhologo-pedagogicheskie issledovaniya — Psychological- Educational Studies, vol. 14, no. 1, pp. 77–94. https://doi.org/10.17759/psyedu.2022140106 (In Russian)

Stolyarova, E. I., Okhareva, N. G. (2005) Provedenie longityudnogo nablyudeniya za rechevym razvitiem detej rannego vozrasta [Longitudinal monitoring of early childhood speech development]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University Publ., 20 p. (In Russian)

Stolyarova, E. I., Okhareva, N. G., Lyakso, E. E. (2008) Sravnitel’nyj analiz kommunikativno-rechevogo vzaimodejstviya detej 4–5 let v dialogakh so sverstnikami i vzroslymi sobesednikami [Comparative analysis of communication-speech interaction of children 4–5 years old in dialogues with peers and adult interlocutors]. In: Problemy ontolingvistiki-2018. Materialy ezhegodnoj mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii [Problems of Ontolinguistics-2018. Proceedings of the Annual International Scientific Conference]. Ivanovo: LISTOS Publ., pp. 164–166. (In Russian)

Stolyarova, E. I., Shamro, E. V. (2018) Formirovanie dvigatel’nykh i kommunikativnykh navykov detej rannego vozrasta s sindromom Dauna [Formation of motor and communication skills of young children with Down syndrome]. Saint Petersburg: LEMA Publ., 101 p. (In Russian)

Stolyarova, E. I., Yagunova, E. V. (2000) Yazykovoe tvorchestvo detej rannego vozrasta [Language creativity of young children]. In: Materialy mezhdunarodnoj konferentsii “Rebenok v sovremennom mire. Detstvo i tvorchestvo” [Proceedings of the international conference “Child in the modern world. Childhood and creativity”]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University Publ., pp. 143–144. (In Russian)

Stolyarova, E. I., Zhukov, S. Ya., Lyublinskaya, V. V. et al. (1998) Tsifrovoj arkhiv obraztsov detskoj rechi [Digital archive of samples of children’s speech]. In: Problemy detskoj rechi. Doklady Vserossijskoj nauchnoj konferentsii [Problems of children’s speech. Reports of the All-Russian Scientific Conference]. Cherepovets: Cherepovets State University Publ., pp. 79–81. (In Russian)

Tsejtlin, S. N. (2000) Yazyk i rebenok. Lingvistika detskoj rechi [Language and child. Linguistics of children’s speech]. Moscow: VLADOS Publ., 239 p. (In Russian)

Yagunova, E. V., Kazakovskaya, V. V., Chernova, E. I. (1998) Sintagmaticheskaya organizatsiya zvuchashchego detskogo teksta [Syntagmatic organization of the sounding children’s text]. In: Problemy detskoj rechi. Doklady Vserossijskoj nauchnoj konferentsii [Problems of children’s speech. Reports of the All-Russian Scientific Conference]. Cherepovets: Cherepovets State University Publ., pp. 99–102. (In Russian)

Yagunova, E. V., Chernova, E. I., Kazakovskaya, V. V. (1999) Prosodicheskie korrelyaty sintagmaticheskoj organizatsii zvuchashchego detskogo teksta [Prosodic correlates of syntagmatic organization of the sounding children’s text]. In: Rechevaya dejatel’nost’ v norme i patologii. Materialy mezhotraslevoj nauchno-metodicheskoj konferentsii [Speech activity is normal and pathological. Proceedingss of the Inter-sectoral scientific and methodological conference]. Saint Petersburg: Herzen State Pedagogical University Publ., pp. 49–53. (In Russian)

Published

2022-08-30

Issue

Section

Reviews