“Speech Pathologist’s Assistant”: Interactive software in teaching children with hearing and speech disorders
DOI:
https://doi.org/10.33910/2687-1270-2023-4-3-298-311Keywords:
auditory-speech function, special pedagogy, hearing and speech disorders, information and computer technologies, online and offline learningAbstract
The reported study is part of the focus area “Biological and Social Foundations of Inclusion” of the WCRC Pavlov Center “Integrative Physiology to Medicine, High-Tech Healthcare and Technologies of Stress Resistance”. The study was carried out by the staff of the Laboratory of Information Technologies and Mathematical Modeling and the Laboratory of Psychophysiology of Speech, IF RAS. The article describes the software package “Speech Pathologist’s Assistant” (SPA) intended for remediation, training and testing of children with hearing impairments that cause difficulties in mastering reading and writing skills. The software package is installed on a personal computer. It offers the following functionalities: a training log with information about students (a relational database); an option of developing training text matrices based on didactic material from specialized educational literature; a database that stores training materials and provides a quick access to them during the class; various formats of presenting the assignments for the student on the computer screen; automatic determination of significant indicators of student performance (time to complete the task, the number of wrong and correct answers); the results of classes saved automatically in personalized files. The software complex has a state certificate of registration issued by the Russian Fund of Algorithms and Computer Programs (No. 2023614912). It proved to be effective during the training sessions at a specialized school for children with hearing and speech disorders.
References
ЛИТЕРАТУРА
Божедомова, Н. Ю., Яковлева, Н. Н., Архипова, Г. А., Аристова, Т. А. (2019) Коррекция нарушений письменной речи. СПб.: Каро, 208 с.
Борисова, В. В., Грузинова, О. В., Налбандян, М. О. (2019) Информационная система «Речевые технологии» — эффективный инструмент для индивидуальных и групповых логопедических занятий. М.: Логомаг, 36 с.
Буйко, В. И., Сыропятова, Г. А. (2013) Предупреждение и коррекция дисграфии у младших школьников на материале слов-паронимов (авторская коррекционно-развивающая образовательная программа). Екатеринбург: [б. и.], 134 с.
Ефименкова, Л. Н. (2015) Коррекция устной и письменной речи учащихся начальных классов. М.: Национальный книжный центр, 319 с.
Корнев, А. Н., Столярова, Э. И., Гальперина, Е. И., Гийемар, Д. М. (2014) Формирование сенсомоторных механизмов продукции слога на начальном этапе усвоения чтения. Педиатр, т. 5, № 4, с. 85–94.
Королева, И. В., Огородникова, Е. А. (2018) Оценка прогресса развития процессов слухоречевого анализа у детей с нарушением слуха, использующих кохлеарные импланты и слуховые аппараты. Вестник психофизиологии, № 2, с. 106–112.
Любимов, М. Л., Куминова, И. И., Мокс, А. А. (2019) Современные информационные технологии как коррекционный компонент в обучении детей с нарушениями речи. Вестник МГПУ. Серия: Педагогика и психология, № 3 (49), с. 121–137.
Огородникова, Е. А., Балякова, А. А., Жилинская, Е. В. и др. (2017a) Слуховая тренировка как метод реабилитации пациентов с нарушениями слуха и речи. Folia Otorhinolaryngologiae et Pathologiae Respiratoriae, т. 23, № 1, с. 33–42.
Огородникова, Е. А., Столярова, Э. И., Галкина, Е. В. и др. (2017b) Методики исследования восприятия речевых сигналов у детей с нарушениями слухоречевой функции. В кн.: А. А. Балякова, Н. И. Федотова, М. В. Шляхова (ред.). Использование современных развивающих методик и технологий в образовательном процессе. СПб.: Лема, с. 54–59.
Столярова, Э. И., Белова, Н. Ю. (2019) Особенности слухоречевой функции у школьников 5–9-х классов с речевыми нарушениями. В кн.: Т. А. Круглякова (ред.). Современная онтолингвистика: проблемы, методы, открытия. Материалы ежегодной международной научной конференции (24–26 июня 2019 г., Санкт-Петербург). Иваново: ЛИСТОС, с. 554–559.
Столярова, Э. И., Белова, Н. Ю. (2020) Оценка развития слухоречевой функции у школьников с нарушениями речи. В кн.: Е. А. Огородникова, Н. И. Федотова, М. В. Шляхова (ред.). Современные технологии и проблемы инклюзивного образования. СПб.: Лема, с. 100–106.
Столярова, Э. И., Белова, Н. Ю. (2021) Характеристики учебных диалогов со школьниками, имеющими слухоречевые нарушения. В кн.: Современные технологии в организации ранней помощи детям и в образовательной практике. СПб.: Лема, с. 40–47.
Столярова, Э. И., Белова, Н. Ю., Солнушкин, С. Д., Чихман, В. Н. (2022) Программный комплекс для коррекционной работы и тестирования детей со слухоречевыми нарушениями. Психолого-педагогические исследования, т. 14, № 1, с. 77–94. https://doi.org/10.17759/psyedu.2022140106
Столярова, Э. И., Солнушкин, С. Д., Чихман, В. Н. (2020a) Вспомогательный программный комплекс для использования в логопедической практике. Вестник психофизиологии, № 3, с. 207–211.
Столярова, Э. И., Солнушкин, С. Д., Чихман, В. Н., Белова, Н. Ю. (2020b) Аппаратно-программный комплекс для логопедической практики «Speech Assistant» (руководство пользователя и методическое пособие). СПб.: Лема, 110 с.
Чихман, В. Н., Солнушкин, С. Д., Молодцов, В. О. (2022) Опыт автоматизации физиологических экспериментов. Интегративная физиология, т. 3, № 3, с. 318–335. https://doi.org/10.33910/2687-1270-2022-3-3-318-335
REFERENCES
Borisova, V. V., Gruzinova, O. V., Nalbandyan, M. O. (2019) Informatsionnaya sistema “Rechevye tekhnologii” — effektivnyj instrument dlya individual’nykh i gruppovykh logopedicheskikh zanyatij [Information system “Speech Technologies” is an effective tool for individual and group speech therapy classes]. Moscow: Logomag Publ., 36 p. (In Russian)
Bozhedomova, N. Yu., Yakovleva, N. N., Arkhipova, G. A., Aristova, T. A. (2019) Korrektsiya narushenij pis’mennoj rechi [Correction of violations of written speech]. Saint Petersburg: Karo Publ., 208 p. (In Russian)
Bujko, V. I., Syropyatova, G. A. (2013) Preduprezhdenie i korrektsiya disgrafii u mladshikh shkol’nikov na materiale slov-paronimov (avtorskaya korrektsionno-razvivayushchaya obrazovatel’naya programma) [Prevention and correction of dysgraphia in younger schoolchildren on the basis of paronyms (author’s correctional and developmental educational program)]. Yekaterinburg: [s. n.], 134 p. (In Russian)
Chikhman, V. N., Solnushkin, S. D., Molodtsov, V. O. (2022) Opyt avtomatizatsii fiziologicheskikh eksperimentov [Experiences in automating physiological experiments]. Integrativnaya fiziologiya — Integrative Physiology, vol. 3, no. 3, pp. 318–335. https://doi.org/10.33910/2687-1270-2022-3-3-318-335 (In Russian)
Efimenkova, L. N. (2015) Korrektsiya ustnoj i pis’mennoj rechi uchashchikhsya nachal’nykh klassov [Correction of oral and written speech of primary school students]. Moscow: Natsional’nyj knizhnyj tsentr Publ., 319 p. (In Russian)
Kornev, A. N., Stolyarova, E. I., Galperina, E. I., Guillemard, D. M. (2014) Formirovanie sensomotornykh mekhanizmov produktsii sloga na nachal’nom etape usvoeniya chteniya [Formation of sensorimotor mechanisms in syllable production during the initial stage of reading acquisition]. Pediatr — Pediatrician (St. Petersburg), vol. 5, no. 4, pp. 85–94. (In Russian)
Koroleva, I. V., Ogorodnikova, E. A. (2018) Otsenka progressa razvitiya protsessov slukhorechevogo analiza u detej s narusheniem slukha, ispol’zuyushchikh kokhlearnye implanty i slukhovye apparaty [Assessment of progress in auditory-speech processing in hearing impaired children with cochlear implants and hearing aids]. Vestnik psikhofiziologii — Psychophysiology News, no. 2, pp. 106–112. (In Russian)
Lyubimov, M. L., Kuminova, I. I., Moks, A. A. (2019) Sovremennye informatsionnye tekhnologii kak korrektsionnyj komponent v obuchenii detej s narusheniyami rechi [Modern IT as a correctional component of education for children with speech disorders]. Vestnik MGPU. Seriya: Pedagogika i psikhologiya — MCU Journal of Pedagogy and Psychology, no. 3 (49), pp. 121–137. (In Russian)
Ogorodnikova, E. A., Baliakova, A. A., Zhilinskaia, E. V. et al. (2017a) Slukhovaya trenirovka kak metod reabilitatsii patsientov s narusheniyami slukha i rechi [Auditory training as a rehabilitation method for patients with hearing and speech impairments]. Folia Otorhinolaryngologiae et Pathologiae Respiratoriae, vol. 23, no. 1, pp. 33–42. (In Russian)
Ogorodnikova, E. A., Stolyarova, E. I., Galkina, E. V. et al (2017b) Metodiki issledovaniya vospriyatiya rechevykh signalov u detej s narusheniyami slukhorechevoj funktsii [Methods of studying the peculiarities of the perception of speech signals in children with hearing impairments]. In: A. A. Baliakova, N. I. Fedotova, M. V. Shlyakhova (eds.). Ispol’zovanie sovremennykh razvivayushchikh metodik i tekhnologij v obrazovatel’nom protsesse [Modern technologies and problems of inclusive education]. Saint Petersburg: Lema Publ., pp. 54–59. (In Russian)
Stolyarova, E. I., Belova, N. Yu. (2019) Osobennosti slukhorechevoj funktsii u shkol’nikov 5–9-kh klassov s rechevymi narusheniyami [Features of hearing-speech function in schoolchildren of 5–9th classes with speech disorders]. In: T. A. Kruglyakova (ed.). Sovremennaya ontolingvistika: problemy, metody, otkrytiya. Materialy ezhegodnoj mezhdunarodnoj nauchnoj konferentsii (24–26 iyunya 2019 g., Sankt-Peterburg) [Modern Ontolinguistics: Problems, methods, discoveries. Materials of the Annual International Scientific Conference (June 24–26, 2019, Saint Petersburg)]. Ivanovo: LISTOS Publ., pp. 554–559. (In Russian)
Stolyarova, E. I., Belova, N. Yu. (2020) Otsenka razvitiya slukhorechevoj funktsii u shkol’nikov s narusheniyami rechi [Assessment of the development of hearing and speech function in schoolchildren with speech disorders]. In: E. A. Ogorodnikova, N. I. Fedotova, M. V. Shlyakhova (eds.). Sovremennye tekhnologii i problemy inklyuzivnogo obrazovaniya [Modern technologies and problems of inclusive education]. Saint Petersburg: Lema Publ., pp. 100– 106. (In Russian)
Stolyarova, E. I., Belova, N. Yu. (2021) Kharakteristiki uchebnykh dialogov so shkol’nikami, imeyushchimi slukhorechevye narusheniya [Characteristics of training dialogues with students with hearing impairments]. In: Sovremennye tekhnologii v organizatsii rannej pomoshchi detyam i v obrazovatel’noj praktike [Modern technologies in the organization of early assistance to children and in educational practice]. Saint Petersburg: Lema Publ., pp. 40–47. (In Russian)
Stolyarova, E. I., Belova, N. Yu., Solnushkin, S. D., Chikhman, V. N. (2022) Programmnyj kompleks dlya korrektsionnoj raboty i testirovaniya detej so slukhorechevymi narusheniyami [Software package for special teaching and testing of children with hearing and speech impairments]. Psikhologo-pedagogicheskie issledovaniya — Psychological- Educational Studies, vol. 14, no. 1, pp. 77–94. https://doi.org/10.33910/2687-1270-2022-3-3-318-335 (In Russian)
Stolyarova, E. I., Solnushkin, S. D., Chikhman, V. N. (2020a) Vspomogatel’nyj programmnyj kompleks dlya ispol’zovaniya v logopedicheskoj praktike [Assistive software complex for logopedic practice]. Vestnik psikhofiziologii — Psychophysiology News, no. 3, pp. 207–210. (In Russian)
Stolyarova, E. I., Solnushkin, S. D., Chikhman, V. N., Belova, N. Yu. (2020b) Apparatno-programmnyj kompleks dlya logopedicheskoj praktiki “Speech Assistant” (rukovodstvo pol’zovatelya i metodicheskoe posobie) [Hardware and software complex for speech therapy practice “Speech Assistant” (user and methodological manual)]. Saint Petersburg: Lema Publ., 110 p. (In Russian)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sergey D. Solnushkin, Elvira I. Stolyarova, Valery N. Chikhman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The work is provided under the terms of the Public Offer and of Creative Commons public license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license allows an unlimited number of persons to reproduce and share the Licensed Material in all media and formats. Any use of the Licensed Material shall contain an identification of its Creator(s) and must be for non-commercial purposes only.